Bedrijven die big data analyseren vanuit om het even welke bron

  • 23 op 100 bedrijven analyseren zelf big data

    In het Vlaamse Gewest analyseerde in 2020 23% van de bedrijven met 10 of meer werknemers zelf big data vanuit om het even welke bron. Het gaat om big data afkomstig van smartphone of sensoren, van geolocatie van draagbare toestellen, van sociale media of andere bronnen. Dat zijn hogere cijfers dan in 2016 en 2018, te meer daar er in die jaren nog analyses uitgevoerd door externe service-providers mee werden opgenomen in de cijfers, maar niet meer in 2020.

  • Analyse van big data populairder bij grotere bedrijven

    Grote ondernemingen doen het vaakst aan big data analyse. In 2020 kwam het aandeel bedrijven met 250 of meer werknemers dat zelf big data analyseert op 55%. Dat is geleidelijk minder naarmate het gaat om kleinere bedrijven. Bij bedrijven met 50 tot 249 werknemers ging het om 36%, bij bedrijven met 10 tot 49 werknemers om 19% en bij bedrijven met 2 tot 9 werknemers om 14%.

  • Sociale media populairst voor analyse van big data

    Ondernemingen (met minstens 10 werknemers) maken gebruik van verschillende bronnen voor de analyse van big data. Sociale media (13%) en geolocatie van draagbare toestellen (10%) waren in 2020 het populairst. In iets mindere mate kwamen ook slimme apparaten of sensoren (8%) en andere bronnen (6%) aan bod.

  • Vlaamse bedrijven bij EU-top voor analyse big data

    Het aandeel bedrijven met minstens 10 werknemers dat in 2020 zelf big data analyseerde vanuit om het even welke bron kwam voor het Vlaamse Gewest op 23%. In het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest ging het om 24% en in het Waalse Gewest om 20%.

    In de EU is het analyseren van big data enkel in Malta (29%), Nederland (26%) en Denemarken (24%) sterker verspreid in de ondernemingen. België komt met 22% op de 4de plaats. Het EU27-gemiddelde bedraagt 13%. In 15 EU-lidstaten ligt het aandeel op 10% of minder.

Definities

Big datahoeveelheid data in gestructureerde of ongestructureerde vorm die voortvloeit uit digitale activiteiten van klanten, gebruikers of andere bronnen. Het gaat om een grote hoeveelheid data die snel gegenereerd worden en/of divers van aard zijn.

Publicatiedatum

4 februari 2021

Volgende update

februari 2023

Meer cijfers

Contact

Vorige versies