Contacten en bereikbaarheid vlaanderen.be en contactcenter 1700

  • Iets meer dan 2,4 miljoen bezoeken per maand op vlaanderen.be in 1ste kwartaal van 2021

    Het aantal bezoeken op vlaanderen.be, de officiële website van de Vlaamse overheid, lag in het 1ste kwartaal van 2021 gemiddeld op iets meer dan 2,4 miljoen per maand. Dat zijn er 26% meer dan in dezelfde periode in 2020. In januari 2021 ging het om 2,5 miljoen bezoeken, in februari en maart om respectievelijk 2,2 en 2,6 miljoen bezoeken.

    Vlaanderen.be is voor burgers, bedrijven en organisaties de online toegangspoort tot de Vlaamse overheid. Op de site vindt men zowel informatie over de dienstverlening van de Vlaamse overheid over de verschillende bevoegdheden heen, als over de Vlaamse overheid zelf.

    De sterke toename van het aantal bezoeken op vlaanderen.be kan toegeschreven worden aan de zoektocht van de burger naar informatie in de context van de coronacrisis. Zowel de informatie over contacten en verplaatsingen in coronatijden, het overzicht van Vlaamse coronamaatregelen, vaccinatie, coronatesten en quarantaine zaten in de top 10 van meest bezochte pagina ‘s. Ook de vacatures van de Vlaamse overheid blijven druk bezocht. De sterkste stijger in het 1ste kwartaal van 2021 was de informatiepagina over ‘Mijn Burgerprofiel’. Het is daar waar de vaccinatie-uitnodiging digitaal terug te vinden is. Het aantal aanmeldingen op Mijn Burgerprofiel verdrievoudigde in maart 2021 ten opzichte van de maand ervoor.

    In 2020 werd vlaanderen.be in totaal bijna 23 miljoen keer bezocht. Dat is een verhoging van het aantal bezoeken met 7 miljoen (+44%) in vergelijking met het jaar ervoor. Gemiddeld ging het in 2020 om iets meer dan 1,9 miljoen per maand. Het aantal bezoeken steeg ook in de voorgaande jaren sterk. Op jaarbasis is er sprake van een stijging van 4,4 miljoen bezoeken in 2014 tot bijna 23 miljoen in 2020. 

  • Groei van aantal contacten via het contactcenter 1700 zet zich door in 2021

    Naast online informatie op vlaanderen.be kunnen burgers ook terecht bij het gratis contactnummer 1700 met vragen over de dienstverlening van de Vlaamse overheid. Het contactcenter beantwoordt niet alleen telefoons, maar ook e-mails en chats.

    Algemeen genomen kende het contactcenter 1700 in het 1stekwartaal van 2021 gemiddeld ruim 98.000 contacten per maand. Dat aantal ligt 6% hoger dan in het 1ste kwartaal van 2020. In vergelijking met het 4de kwartaal van 2020 gaat het echter om een daling met 10%. In oktober 2020 waren er bijna 134.000 contacten met het nummer 1700, het hoogste aantal sinds de start van de registratie vanaf januari 2014.

    Inhoudelijk staat ook hier de coronacrisis voorop. Inhoudelijk gingen de vragen in het 1ste kwartaal het vaakst over het Vlaams Beschermingsmechanisme voor ondernemers (coronamaatregel), verplaatsingen en reizen tijdens de coronacrisis. Ook de startende vaccinatiecampagne riep veel vragen op. Daarnaast waren er ook veel vragen over de Vlaamse belastingaanslagen.

    Op jaarbasis was er in 2020 sprake van een stijging tot bijna 1,2 miljoen contacten (+ 22%). Dat zijn er gemiddeld iets minder dan 97.000 per maand. In 2019 ging het om gemiddeld 79.000 contacten per maand.

  • Bereikbaarheid contactcenter 1700 in 1ste kwartaal 2021 op 91%

    In het 1ste kwartaal van 2021 lag de gemiddelde bereikbaarheid van het contactcenter 1700 op 91%. Het gaat om het aandeel opgenomen telefonische oproepen en chatsessies ten opzichte van het aantal aangeboden oproepen en chatsessies. De bereikbaarheid voor mails wordt berekend als het aandeel aangeboden e-mails die binnen de 2 werkdagen zijn opgenomen. In dezelfde periode in 2020 lag de bereikbaarheid op 94%, in het 4de kwartaal van 2020 was dat 86%.

    Terwijl in januari en februari de bereikbaarheid 94% bedroeg, lag deze in maart 2021 merkelijk lager (84%). Dat hangt samen met het stijgend aantal vragen over de vaccinatiecampagne dat veel sterker toenam dan verwacht. In 2020 lag de gemiddelde bereikbaarheid op jaarbasis op 90%.

Bronnen

Agentschap Informatie Vlaanderen: website

Publicatiedatum

15 april 2021

Volgende update

juli 2021

Meer cijfers

Contact

Vorige versies