Hulplijn - Stop it Now!

  • Hulplijn Stop it Now! werd in 2020 1.503 keer gecontacteerd

    In 2020 werd de hulplijn Stop it Now! 1.503 keer gecontacteerd. Stop it Now! biedt een luisterend oor, informatie, advies en ondersteuning aan personen die zich zorgen maken over hun gevoelens of gedrag tegenover minderjarigen en aan hun naasten. Daarnaast wil Stop it Now! indien nodig de stap naar de gepaste hulp verkleinen. Het aantal contactnames fluctueert sterk over de jaren, maar lag in 2020 het hoogst sinds de hulplijn in 2017 opgestart werd.

  • Meeste contactnames gebeuren via mail

    Er kan op verschillende manieren contact opgenomen worden met de hulplijn. De belangrijkste contactwijze was in 2020 via mail (41%), gevolgd door de telefoon (38%). Via de chat was het aantal contactopnames het kleinst (22%), maar dat aantal neemt snel toe. De mogelijkheid om via de chat contact op te nemen is opgestart in juni 2019. Momenteel is de hulplijn 1 dagdeel bereikbaar via chat, tegenover 3 dagdelen per telefoon.

  • In de helft van de gevallen zoekt men contact omwille van eigen gevoelens

    Mensen kunnen om verschillende redenen contact opnemen met de hulplijn Stop it Now!. In iets meer dan de helft van de gevallen nam men in 2020 contact op omwille van eigen gevoelens of gedragingen. In een kwart van de gevallen maakte men zich zorgen over iemand uit de directe omgeving (vrienden, collega’s of kennissen).

Bronnen

Hulplijn Stop it Now!: Jaarverslag

Publicatiedatum

30 juni 2021

Volgende update

april 2022

Meer cijfers

Contact